În septembrie,
2003, am fost admisi în acest proiect
alaturi de alte tari: Italia, Portugalia,
Franta, Germania, Polonia.
Tema – „Multiculturalitate.Conservarea
patrimoniului cultural, istoric si de mediu”
- constituie o sansa de a ne cunoaste
valorile pentru a le putea face cunoscute si
altora.
C
e reprezinta
pentru noi acest proiect?
• „Sansa de a fi
ambasadorii tarii noastre.” (Gheorghe
Alexandru - elev)
• „O modalitate
de a cuceri lumea si de a ne lasa cuceriti
de frumusetile ei.” (Dumitrica Lucian - elev
)
• „O calatorie,
reala sau imaginara, în alte spatii
culturale.” (Badan Viorel - elev)
Ce am aflat?
1.
Despre proverbe - în
gluma si în serios
• Decembrie,
2003: Fara sa primim nici o informatie, ci
doar un chestionar, am fost lasati sa ne
etalam „talentele” si cunostintele legate de
proverb.
• A fost o
miscare provocatoare si, unde n-am stiut, am
suplinit cu „proverbialul” simt al umorului
aflat în dotarea oricarui om inteligent.
• Ce a iesit?
Explicatii reusite, nelipsitele perle si
câteva desene interesante (sau macar
amuzante).
• În final, am
avut parte de o informare amanuntita asupra
proverbelor, capacitatea lor de a concentra
realitati diferite într-o singura fraza,
simplitatea...
2. Cetatea Baniei
În perioada
ianuarie – februarie, 2004, am calatorit în
timp, pentru a redescoperi istoria orasului
nostru. E adevarat ca suntem tineri, e
adevarat ca avem „fluturi în cap”, dar
gândul ca orasul nostru este atât de vechi
si a fost centrul atâtor evenimente istorice
ne-a facut sa devenim ceva mai responsabili
cu noi si cu cei din jur.
3. Ce ne defineste pe noi
în arhitectura – „stilul brâncovenesc”
Martie –
aprilie, 2004: Înarmati cu informatia
necesara, am pornit în cautarea elementelor
de stil brâncovenesc în arhitectura
Craiovei.
Astfel, am aflat
ca multe dintre cladirile orasului, atât
constructii civile, cât si religioase,
contin numeroase elemente de stil
râncovenesc, un stil inaugurat si ajuns la
apogeu în timpul domnitorului Constantin
Brâncoveanu, dar care s-a perpetuat pâna în
secolul al XIX-lea.
4. Oaspeti din Italia si
Franta
• 19 – 27
aprilie: Au sosit în România partenerii de
proiect din Italia si Franta. Ne-au cunoscut
la noi acasa! Au vizitat Muzeul de Arta,
Primaria, Casa Universitarilor.
• La noi la
scoala, am avut ocazia sa ne informam
reciproc asupra a ceea ce am realizat în
proiect.
Ce ne-a placut?
• Au fost
prietenosi, deschisi, volubili.
• Au vrut sa
cunoasca orasul nostru „a piedi”.
• Dornici de
experiente noi, din prima seara au jucat o
hora româneasca la o nunta.
• Le-a placut si
mâncarea româneasca.
• S-a vorbit
mult, s-a vorbit tot timpul, s-au împartasit
idei, gânduri, dorinte, impresii…
• Au plecat cu
lacrimi în ochi, ne-au lasat cu lacrimi în
ochi.
• Ne-am simtit
atât de bine împreuna, încât barierele
lingvistice au devenit neglijabile!
• Ne-au scris
imediat ce au ajuns în Italia sa ne spuna
cât de mult le-a placut la noi, cât de bine
s-au simtit în România!
5. Patrimoniul national
si universal
Mai, 2004:
Înainte de vacanta, am hotarât sa îmbinam
utilul cu placutul si, împreuna cu
profesorii nostri, am plecat într-o excursie
de documentare.
• Obiectivul:
manastirile din nordul Moldovei.
• De ce nordul
Moldovei? Pentru ca cele din Oltenia ne sunt
deja cunoscute si am dorit sa facem o
comparatie cu vestitele manastiri din
aceasta zona, incluse în patrimoniul
national si UNESCO.
• Am vizitat
Sighisoara – cetate medievala (patrimoniul
UNESCO), Obcinele Bucovinei, manastirile
Moldovita (patrimoniul UNESCO), Sucevita
(UNESCO), Putna (locul unde este înmormântat
Stefan cel Mare), Voronet (UNESCO), Humor
(UNESCO), Neamt, Rezervatia de zimbri (Neamt),Cheile
Bicazului, Lacul Rosu si Castelul Bran.
Tema generoasa a
proiectului a fost pentru întreaga echipa o
provocare de a ne depasi anumite limite si
ne-a impulsionat sa gândim în perspectiva.
Acest proiect
ne-a oferit bucuria entuziasmului unui
început, bucuria de a colabora, bucuria de a învata, bucuria de a descoperi lucruri noi
si modalitati noi de abordare.
Dar cel mai
important câstig al nostru este cultivarea
relatiilor interumane.